Czy warto stosować rękawki kompresyjne?

1 vote

Uprawiając sport wysiłkowy poddajemy organizm niezwykle dużym obciążeniom, zwiększając tym samym ryzyko wystąpienia kontuzji. Najnowsze rozwiązania technologiczne i materiałowe mają na celu minimalizować tego typu ryzyka, a tym samym zwiększać możliwości treningowe każdego sportowca. Przykładem zastosowania takich innowacyjnych rozwiązań są rękawki kompresyjne. Tego typu wyposażenie staje się coraz powszechniejsze i chętnie stosowane już nie tylko przez zawodowych sportowców, ale także przez amatorów wielu dyscyplin sportu, na przykład przez biegaczy. A co tak naprawdę daje założenie tego typu rękawków? Czy chronią nas one jedynie przed urazami, a może ich wpływ na nasz organizm jest nieco większy?

rękawki kompresyjne

Rękawki kompresyjne, źródło: Tricentre.pl

Podstawowy i najważniejszy cel używania rękawków kompresyjnych to możliwość ściągnięcia mięśni, a tym samym wymuszenia lepszego krążenia krwi w górnych kończynach (oczywiście w sprzedaży dostępne są również nogawki kompresyjne na nogi). To wpływa na zwiększenie wydolności mięśni, które zyskują lepszy dostęp do tlenu. Co ciekawe, kompresja wpływa także na szybszą i bardziej efektywną regenerację potreningową. Mięśnie poddane kompresji są mniej narażone na niewielkie urazy, poza tym naprawa uszkodzonych włókien, przy poprawionym krążeniu krwi, staje się bardziej efektywna. Zakładając rękawki kompresyjne mięśnie naszych rąk męczą się wolniej i szybciej się regenerują, co skutkuje większą efektywnością poszczególnych jednostek treningowych.

Dla osób uprawiających sporty wysiłkowe tj. biegi lub kompilację kilku dyscyplin sportowych tj. triathlon, zastosowanie rękawków kompresyjnych w czasie treningu może przynieść odczuwalne zwiększenie wydolności organizmu. Poza tym stosując rękawki kompresyjne chronimy mięśnie rąk przed mikrourazami, a tym samym minimalizujemy ryzyko kontuzji, która mogłaby zniweczyć cały plan treningowy lub ważny jego fragment. Oczywiście same rękawki w magiczny sposób nie zwiększą siły naszych mięśni, mogą jednak pomóc w poprawie naszych osiągnięć, gdy dotarliśmy już do pewnej bariery w ich rozwoju.

Autor: Maciej Mazurkiewicz

Share This Post On