Słońce vs zdrowie

0 votes

Nadchodzi sezon letni i nie którzy mogą zacząć się zastanawiać jaki wpływ ma na nas światło słoneczne, czym się różni promieniowanie UVA od UVB, w jakich godzinach powinno się unikać słońca i wreszcie co robić, jak dostanie się oparzeń słonecznych.

Plusy wynikające z opalania się

Korzystny wpływ na psychikę, układ nerwowy, usprawnienie procesu termoregulacji i pigmentacji skóry, to jedne z głównych zalet przebywania na słońcu. Światło słoneczne bierze udział w syntezie witaminy D, która jest odpowiedzialna za mocne kości i zdrowe zęby. Poza tym słońce odpręża skórę i pomaga w leczeniu niektórych chorób dermatologicznych np. trądziku.

Minusy wynikające z opalania się

Każda rzecz ma swoje plusy i minusy. Nadmierne opalanie się mimo swoich plusów, ma także listę skutków ubocznych. Jednymi z najniebezpieczniejszych skutków kąpieli słonecznych dla skóry są oparzenia, zwyrodnienia włókien elastycznych, przebarwienia, uszkodzenia naczyń krwionośnych i przyspieszenie procesu starzenia się skóry. Emitowane promienie elektromagnetyczne przyczyniają się do powstawania stanów przed nowotworolegs-415008_1280wych i nowotwory złośliwe.

UVA vs UVB

Efekt opalenizny, produkcja witaminy D i oparzenia są efektami promieniowania UVB. Nie przechodzi ono przez szkło okienne ale przez wodę tak. Promieniowanie UVA wywołuje zaczerwienienie i efekt opalenizny natychmiastowej (różni się on od efektu opalenizny późniejszej). Przechodzi przez szkło okienne i dlatego stanowi zagrożenie dla osób jadących samochodem.

Warto pamiętać, że we mgle wzrasta ryzyko oparzeń słonecznych, szczególnie na szlakach górskich.

Mit bezpiecznego opalania

Istnieją zalecenia, które zmniejszają szkodliwy wpływ słońca na skórę. Każde dziecko wie, że w godzinach od 11-14 należy odpoczywać w cieniu, ponieważ „słońce mocniej świeci”. Nakrycie głowy może okazać się zbawienne dla osób wrażliwych, tak samo jak okulary przeciwsłoneczne i krem z filtrem UV.

Osoby z jasną karnacją powinny używać kremów z wysokim filtrem, a najlepiej tzw. blokerów. Osoby o ciemniejszej karnacji mogą stosować kremy z lżejszym filtrem. Wyjątkiem są dzieci, ponieważ ich skóra jest niesamowicie wrażliwa i powinny być kremowane preparatami o faktorze SPF 25-30.

Autor: Łukasz Gołąb

Share This Post On