Wszyscy doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, że aby coś zyskać, należy najpierw samemu włożyć w coś sporo wysiłku i zaoferować coś od siebie. Reguła ta potwierdza się również w przypadku funkcjonowania różnego rodzaju firm i korporacji – aby pozyskać klientów, muszą one najpierw zaoferować im coś od siebie, coś, czym zdobędą ich zaufanie i skłonią do korzystania ze swoich usług. Generalnie rzec ujmując, stykamy się z tym na co dzień – zapewne niejeden z nas był świadkiem sytuacji, w której to do zakupu w danym sklepie dołączane były na przykład torby reklamowe, koszulki reklamowe, długopisy lub breloczki do kluczy. Jednakże, z czasem wymyślone zostały programy lojalnościowe, które o wiele bardziej skutecznie spełniają zadanie pozyskiwania klientów. Programy lojalnościowe to działanie marketingowe, które służy do podtrzymywania dobrych relacji z klientem. Są one długotrwałe, a nie jednorazowe, jak wspomniane torby reklamowe czy też koszulki reklamowe. Programy lojalnościowe charakteryzują się zazwyczaj premiowaniem zakupu punktami, które klient może w przyszłości, po uzbieraniu określonej ilości, wymienić na inny produkt. W ten sposób jest on poniekąd zmuszony do kupowania w danej sieci sklepów, aby uzbierać punkty i móc je wymienić.