Zalety i wady treningu siłowego

0 votes

Trening siłowy, wykonywany  regularnie na siłowni lub w domu, to jeden z najbardziej efektywnych sposobów na utrzymanie dobrej kondycji fizycznej i zamianę tkanki tłuszczowej w mięśnie. Systematycznie uprawiając ćwiczenia siłowe i stosując progresję obciążeń uzyskamy prędkie, długotrwałe i widoczne efekty. Wybierając ten rodzaj treningu, należy jednak być świadomym zarówno niewątpliwych korzyści jak i potencjalnych zagrożeń z niego płynących.

Główne zalety treningu siłowego

Do największych zalet treningu siłowego zaliczamy:  zwiększenie siły i wytrzymałości mięśni; zwiększenie wytrzymałości kości i więzadeł; zwiększenie giętkości, szybkości i wydolności mięśni oraz skuteczne kształtowanie sylwetki. Co więcej, jak każdy inny rodzaj treningu, ćwiczenia siłowe poprawiają stan zdrowia i ogólną sprawność fizyczną, redukują stres i pozytywnie wpływają na samopoczucie. Trening siłowy, wzmacniając i rozbudowując tkankę mięśniową, przyspiesza metabolizm i usprawnia przemianę materii.  Udowodniono również, że w przypadku mężczyzn, ćwiczenie dużych grup mięśniowych potęguje produkcję testosteronu, pozytywnie wpływając na potencję (należy jednak pamiętać, że przyjmowanie sterydów prowadzi do utraty zdolności organizmu do produkcji testosteronu).

Uwaga! Są i minusy!

Wśród możliwych zagrożeń płynących z treningu siłowego, warto wspomnieć nadmierne obciążenie stawów, mogące prowadzić do ich degeneracji. Aby tego uniknąć, nie powinniśmy stosować  zbyt dużego obciążenia (dotyczy to zwłaszcza ćwiczeń z hantlami czy sztangą), a stosując duże obciążenie w czasie ćwiczeń nie prostować całkowicie rąk i nóg. Często zdarza się, że trening nie kładzie równego nacisku na rozbudowę wszystkich grup mięśniowych, co może prowadzić do asymetrii siłowo-mięśniowej. Za tym z kolei mogą iść ograniczenia płynności ruchów. Oczywiście, można temu zapobiec ćwicząc równomiernie wszystkie partie mięśni.

Trening siłowy powinien zawsze pozytywnie wpływać na nasze ciało, zdrowie i samopoczucie, warto więc podchodzić do niego rozsądnie i z pełną świadomością możliwych skutków ubocznych. Pozwoli to zneutralizować niepożądane efekty i cieszyć się kondycją i piękna sylwetką.

Autor: Łukasz Gołąb

Share This Post On